Tilbage til hovedmenu Tilbage til footer

Når du flytter ud

Farvel og tak for denne gang

Her kan du læse mere om, hvad du skal være særligt opmærksom på, når du opsiger din bolig og flytter ud. 

I månederne efter du har opsagt din bolig, er der nemlig nogle ting, det er vigtigt at huske på.   

Du opsiger din bolig

Hvornår skal du flytte?

Du kan opsige din bolig med minimum 3 måneders varsel til en hvilken som helst dato.

Men: Du skal flytte senest 14 dage før den dato, du har opsagt din bolig til. 

Hvis du f.eks. opsiger din lejlighed den 17. januar, kan du tidligst opsige lejligheden pr. 17. april, og du skal være flyttet senest 3. april. 

I opsigelsesperioden

Nye lejere skal kunne se din bolig

Når vi har modtaget din opsigelse, gør vi, hvad vi kan for at udleje din bolig hurtigst muligt. 

Boligen bliver tilbudt til de medlemmer, der står på venteliste - og de skal naturligvis have mulighed for at se boligen, inden de beslutter sig. 

Det betyder, at du skal fremvise boligen for mulige nye lejere. 

Aftaler med den nye lejer

Vil den nye lejer købe dine gardiner?

Hvis du møder den nye lejer, kan det være, at I kan blive enige om køb eller overtagelse af nogle af dine møbler. Det kunne være et skab i soveværelset, et spisebord, en sofa eller noget helt fjerde. 

Det, I skal være opmærksomme på, er, at selvom den nye lejer har overtaget et møbel, må det ikke stå i vejen for vores håndværkere, hvis de f.eks. skal male væggene eller slibe gulvet, når du er flyttet med resten af dine ting.

Spørg gerne vores Ejendomsservice, hvis du er i tvivl, om det f.eks. er nødvendigt at tage gardinerne ned eller flytte kommoden. 

Når du og den nye lejer er blevet enige om køb/overtagelse, skal I udfylde og underskrive en ejerskabserklæring - se mere på næste side.

Ejerskabserklæring

Vil den nye lejer overtage dit gulvtæppe eller drivhus?

Hvis den nye lejer vil overtage noget i din bolig, der ikke er del af lejemålet, skal I underskrive en  ejerskabserklæring.

I skal underskrive ejerskabserklæringen, uanset om det drejer sig om overdragelsen af en sofa eller et udhus. Ved at udfylde ejerskabserklæringen ved vi i forbindelse med fraflytningssynet, at der er indgået en aftale. 

VIGTIGT: Hvis den nye lejer gerne vil overtage noget, der ikke er møbler eller andet indbo - f.eks. faste gulvtæpper, tilbygninger, drivhuse, redskabsskure, hegn eller noget lignende, skal I være opmærksomme på, at den nye lejer med ejerskabserklæringen overtager ansvaret og alle forpligtelser. 

Ved at underskrive ejerskabserklæringen påtager den nye lejer sig altså al vedligeholdelse samt ansvaret for, at det, der bliver overtaget, lever op til afdelingens regler og ikke har forårsaget skader på ejendommen mv. 

Du kan se og hente ejerskabserklæringen nedenfor. 

Fraflytningssyn

Når du er flyttet

Når du er flyttet, laver vores synsmand et fraflytningssyn, og du får en synsrapport

Ved fraflytningssynet gennemgår vores synsmand din bolig for fejl og mangler, som f.eks. vægge, der skal males eller gulve, der skal slibes. Resultatet bliver samlet i synrapporten.

Hvis du er til stede ved fraflytningssynet, får du synsrapporten med det samme - hvis du ikke har mulighed for at være til stede, bliver den sendt til dig på mail. 

Synsrapporten

Hvad skal der laves i din bolig?

Synsrapporten er en en foreløbig opgørelse over, hvor meget du skal betale for det, der skal laves i din bolig. Det kunne f.eks. være malearbejde, slibning af gulve eller reparationer. 

Din endelige regning vil maximalt være 10% højere end den foreløbige opgørelse i synsrapporten. 

Flytteopgørelse

Den samlede oversigt

Ca. 2 måneder efter dit fraflytningssyn modtager du din endelige regning fra B42 - nemlig din flytteopgørelse

Flytteopgørelsen indeholder det samlede regnskab for din fraflytning, hvor udgifter til renovering, rengøring og evt. manglende huslejebetalinger bliver modregnet dit depositum.

Du får også en kopi af alle de fakturaer, vi har betalt for det arbejde, der er udført i din bolig. 

Forbrugsafregning

Dit forbrug af el, varme og vand

Når dit lejemål er overdraget til en ny lejer eller B42, bliver målerne i din bolig aflæst. 

Herefter bliver dit forbrug af el, vand og varme gjort op.

Det endelige regnskab for dit forbrug af el, vand og varme får du, når forsyningsselskaberne udsender deres årsafregning - typisk i marts eller april måned.

Vær opmærksom på, at du hæfter for forbruget af el, varme og vand i din bolig, indtil den er overdraget til den nye lejer eller B42 

Få overblik

Hvad skal du være opmærksom på, når du flytter?

Vi har lavet en samlet oversigt over, hvad du skal være særligt opmærksom på, når du flytter - du kan se og hente oversigten som pdf nedenfor.

Du kan også hente ejerskabserklæringen, så du og den nye lejer kan udfylde den. 

Vil du opsige din bolig?

Hvis du vil opsige din bolig, kan du brug vores formular:

Spørgsmål og svar

Om opsigelse

Hvis du ønsker at opsige din bolig, skal du kontakte udlejningen på en af fire måder:

  1. Du kan udfylde formularen overfor 
  2. Du kan sende os en mail på udlejning@b42.dk 
  3. Du kan kontakte os telefonisk på: 74 42 57 95
  4. Du kan møde på i vores administration på Holger Drachmanns Gade 1 i Sønderborg

Se åbningstider her

Hvis du opsiger din bolig elektronisk - altså ved brug af formularen eller på mail - vil vi altid kontakte dig telefonisk. Det gør vi for at sikre, at det rent faktisk er dig, der har udfyldt formularen eller sendt mailen til os.

Du kan opsige din lejekontrakt med 3 måneders varsel.

Det betyder, at hvis du opsiger din bolig den 7. januar, så hæfter du for boligen - og skal betale husleje - frem til den 7. april. 

Vær opmærksom på, at du der i din opsigelsesperiode er indeholdt 14 dage til istandsættelse af lejemålet. Så hvis du som i eksemplet ovenfor har opsagt din bolig den 7. januar, skal du være fraflyttet senest den 24. marts (såfremt begge datoer falder på en hverdag). 

Du skal betale husleje, forbrugsafgifter mv., indtil opsigelsesperioden er udløbet.

Når du har opsagt din bolig, skal du give adgang til eventuelle kommende lejere, som vil ind og se boligen.

Ungdomsboliger
I vores ungdomsboliger har du kun 6 ugers opsigelse til den 1. i en måned.

Når du kontakter os for at opsige din bolig, skal vi bl.a. bruge følgende oplysninger fra dig:

  • Hvornår vil din bolig være fraflyttet, rengjort og evt. malet?
  • Maler du selv boligen?
  • Flytter du før opsigelsesvarslets udløb? Og skal vi i så fald forsøge at genudleje din bolig hurtigst muligt?
  • Ønsker du at deltage i fraflytningssynet? 
  • Din nye adresse (så vi kan sende dig din flytteopgørelse)
  • Telefonnummer, som du kan træffes på til fremvisning af din bolig (udleveres til nye lejere)
  • Har du carport/garage eller ekstra kælderrum, du vil opsige samtidig med boligen?  

Ja, det skal du. 

Når du har opsagt din bolig, bliver lejemålet sendt ud til de af vores medlemmer, som står øverst på ventelisten til netop denne type bolig. De kan nu vælge at sige ja eller nej til tilbuddet.

Du er forpligtet til at fremvise boligen til medlemmer, der har fået tilbudt boligen.

Kan du ikke selv fremvise boligen, skal du sørge for, at en anden kan fremvise boligen for dig.

Det er vigtigt at understrege, at de mulige nye lejere er på besøg hos dig – i dit private hjem. Derfor gælder dine regler. Generelt anbefaler vi, at du ikke tillader, at den besøgende fotograferer eller filmer i dit hjem.

 
Vær opmærksom på:

  • at din bolig kan blive sendt ud i flere tilbud
  • at du er forpligtet til at fremvise boligen, indtil den er genudlejet, eller indtil det aftalte fraflytningssyn er afholdt, og du har afleveret dine nøgler til os.

 

Ja - hvis du har ting eller genstande, som den nye lejer ønsker at overtage eller købe af dig, skal I i fællesskab udfylde og underskrive en ejerskabserklæring. 

Ejerskabserklæringen er dokumentation for, at den nye lejer overtager forpligtelser og ejerskab.

Derfor er det vigtigt, at du medbringer den udfyldte ejerskabserklæring ved fraflyttersynet. Ellers kan du komme til at hæfte og evt. betale for f.eks. bortskaffelsen af efterladte ting og genstande.

Deltager du ikke i fraflyttersynet, skal du aflevere ejerskabserklæringen hos B42 senest dagen FØR fraflyttersynet.

Du får en ejerskabserklæring i forbindelse med opsigelse af din bolig -  men du kan også finde den her.

Når du opsiger din bolig, får du udleveret en oversigt over, hvordan din bolig skal afleveres ved fraflytning.

OBS: Vær opmærksom på, at vedligeholdelsesreglementet for din afdeling kan indeholde særlige regler ved fraflytning - derfor er det vigtigt, at du også læse, hvad der gælder for din afdeling.
 
Oversigten kan du se her:
 
Generelle krav til lejemålets stand, når du flytter:

  • Døre og træværk skal være afvasket
  • Gulve skal være støvsuget og vasket
  • Alle skabe skal være rengjorte
  • Samtlige hårde hvidevarer skal være rengjorte udvendigt og indvendigt
  • Der skal være gjort rent bag komfur, køleskab og radiatorerne
  • Sanitetsgenstande (toilet, bruser, håndvaske mv.) skal være gjort rene og renset for eventuelle kalkaflejringer
  • Vinduer skal være pudset ind- og udvendigt
  • Vindueskarme og falser skal være rengjorte
  • Stikkontakter skal være rengjorte
  • Hvis gulvtæpper bliver fjernet, skal sandlister også fjernes
  • Vægge og lofter skal kunne dækkes af en gang maling i hvid (brækket hvid). Kan vægge og lofter ikke dækkes af en gang hvid maling, udføres ekstra malerarbejde for din regning.
  • Evt. kælderrum skal være ryddet og rengjort
  • Elpærerne skal virke i emhætte, ovn, køleskab, badeværelse og køkken
  • Der skal være batteri i ringeklokken
     

Hvis du har altan, skal du sørge for følgende:

  • Du må ikke efterlade effekter eller affald på altanen
  • Altanen skal være gjort ren for alger
     

Hvis du har have, skal du sørge for følgende:

  • Græsset skal være slået
  • Hækken skal være klippet
  • Ukrudtet skal være fjernet
  • Du må ikke efterlade effekter eller affald i haven
  • Buske/træer skal være beskåret
     

HUSK: At aflevere ALLE nøgler og vaskekort.
 
Hvis lejemålets stand ikke opfylder kravene ved fraflytningssynet, vil du skulle betale for udgifterne til udbedring af manglerne.

Når du har opsagt din bolig, bliver der afholdt et fraflytningssyn senest 14 dage før, din opsigelsesperiode udløber.

Du skal være fraflyttet, have tømt, rengjort og evt. malet boligen 14 dage før, din opsigelsesperiode udløber. Udløber din opsigelsesperiode f.eks. den 24. marts, skal du være fraflyttet, have tømt, rengjort og evt. malet boligen senest den 10. marts.
 
Ved fraflytningssynet gennemgår du boligen sammen med vores synsinspektør. Synsinspektøren vil under gennemgangen udfylde en synsrapport, der beskriver boligens stand ved din fraflytning.

På synsrapporten fremgår de fejl og mangler, som skal udbedres, inden den nye lejer kan flytte ind - og du får naturligvis en kopi.

Har du ikke selv mulighed for at deltage i fraflytningssynet, kan du sagtens sende en anden til at deltage i fraflytningssynet på dine vegne. Det kræver blot, at du laver en fuldmagt, og at den, der deltager på dine vegne, medbringer fuldmagten til fraflytningssynet.  

Din bolig skal være nymalet - men du må gerne male din bolig selv, så længe det bliver gjort ordentligt. 

I den tid du bor til leje hos os, opsparer du automatisk 1 % pr. måned af din malerregning ved fraflytning.
 
Når du har boet 8 år og 4 måneder i din bolig, har du  opsparet 100 % betaling af din malerregning. Det betyder, at du ikke skal betale for at få din bolig malet - men det kræver, at malerarbejdet er det, man kalder "almindelig vedligeholdelse", dvs. at det kan dækkes af én gang maling. Kan en gang maling ikke dække, skal du selv betale for yderligere malerarbejde.

Nej, det skal du naturligvis ikke.

Det kan være, at du, da du flyttede ind, opdagede ridser i gulvene, manglende maling eller andre fejl og mangler. Det skal du naturligvis ikke betale for, hvis du senest 14 dage efter, at du fik nøglerne, afleverede en liste over fejl og mangler til os. Gjorde du det, vil synsinspektøren medbringe listen til fraflytningssynet. 

Du hæfter ikke for fejl og mangler, der fremgår af listen eller af den indflytningsrapport, som synsinspektøren udarbejdede, da du flyttede ind. 

Du får dit indskud tilbage, når regnskabet for din flytning er gjort op, og du modtager din endelige flytteopgørelse - ca. 2 måneder efter dit fraflytningssyn.

Hvis den endelige flytteopgørelse viser, at du skal have penge tilbage, bliver beløbet automatisk overført til din konto i løbet af 2-3 dage. 

Hvad er den endelige flytteopgørelse?
Når du har afleveret nøglerne efter dit fraflytningssyn, får du sammen med synsrapporten en foreløbig opgørelse fra os. 

På opgørelsen kan du se, hvilke udbedringer der skal foretages i din bolig - og den endelige regning vil maximalt være 10% højere end den foreløbige opgørelse. Udgifterne til evt. udbedringer vil blive fratrukket dit depositum. 

Når der går ca. 2 måneder efter dit fraflytningssyn, før du får din endelige flytteopgørelse, er det fordi, det tager tid, før vi har modtaget alle regninger for de udbedringer, der evt. måtte være foretaget i din bolig.

Har du mod forventning ikke modtaget den endelig flytteopgørelse fra os 2 måneder efter dit fraflytningssyn, er du velkommen til at kontakte os. 

Nej, det kan du desværre ikke.

Hvis du flytter til en anden bolig i B42, skal du betale et nyt indskud. 

Få indflydelse på din bolig og din hverdag

Hvad betyder det at bo i en almen boligforening?

B42 er en almen boligforening, og det betyder, at du og dine naboer har stor indflydelse på, hvordan det skal være at bo i netop jeres afdeling.

Har du spørgsmål til din bolig?

Find svaret her!

Hvad gør du, hvis vaskemaskine lugter, toilettet løber, eller du er i tvivl om affaldssortering? Vi har samlet gode råd og tips, der måske kan hjælpe dig videre ...

Din afdeling betyder meget for din hverdag

Bliv klogere på reglerne i din afdeling

I hver af B42's afdelinger gælder forskellige regler - f.eks. om råderet, husorden og vedligehold. Find din afdeling her ...