Ja, du kan godt få flere nøgler til din bolig.
Alt efter hvilket låsesystem, der er i din bolig, koster en ekstra nøgle mellem 250-350 kr.
Hvis du ger vil have en ekstra nøgle, kan du kontakte vores Ejendomsservice - læs mere her
Når du flytter ind
Velkommen til dit nye hjem
Her kan du læse mere om, hvad du skal være særligt opmærksom på, når du flytter ind i dit nye hjem.
I de første 4 uger efter du er flyttet ind, er det nemlig vigtigt, at du sammen med os sikrer, at alt er, som det skal være.
Den dag du får nøglerne til dit nye hjem
Indflytningssyn
Inden du overtager din nye bolig, modtager du en indkaldelse til indflytningssyn.
Ved indflytningssynet mødes du med vores synsmand i din nye bolig.
Når indflytningssynet er slut, får du nøglerne til dit nye hjem, og du kan flytte ind.
De første 2 uger
Hvis du finder fejl og mangler ...
Nu er du flyttet ind - og i de første 2 uger i dit nye hjem - er det vigtigt, at du holder øje med, om der er fejl og mangler i din nye bolig.
Her skal du være opmærksom på, om det drejer sig om akutte fejl/mangler, der skal ordnes med det samme - eller om det er mindre fejl/mangler, der kan ordnes senere, eller som du bare ikke vil hæfte for, hvis du en dag flytter ud.
De første 2 uger
Fejl eller mangler, der ikke kan vente
Hvis du i de først 2 uger finder akutte fejl eller mangler, der skal ordnes med det samme, kan du kontakte os på tlf.: 74 42 57 95.
Så kommer vi hurtigst muligt.
Fejl eller mangler, der ikke kan vente, kunne f.eks. være en stikkontakt uden strøm, et defekt komfur eller en dryppende vandhane.
VIGTIGT: Hvis du kontakter os med en akut fejl/mangel, skal du ikke også skrive den på Fejl- og manglerlisten (se mere på næste slide).
De første 2 uger
Fejl og mangler, der ikke er akutte
Hvis du i løbet af de første 2 uger i dit nye hjem, opdager fejl eller mangler, der ikke behøver at blive ordnet med det samme, kan du skrive dem ind i Fejl- og manglerlisten.
Vi sender dig et link til Fejl- og manglerlisten efter indflytningssynet. Her kan du skrive mindre fejl- og mangler, der ikke er akutte. Du må meget gerne vedhæfte billeder.
Fejl- og manglerlisten er åben i 2 uger, efter du er flyttet ind.
Fejl- og mangler, der ikke er akutte, kunne være ridser, pletter, knirkende døre eller mangelfuld maling.
VIGTIGT: Hvis du har skrevet en fejl/mangel på Fejl- og manglerlisten, skal du ikke også ringe til os. Står fejlen/manglen på listen, bliver du automatisk kontaktet af vores håndværkere, hvis synsmanden vurderer, den skal udbedres (se mere på de næste slides).
2 uger efter du er flyttet ind
Fejl- og manglerlisten lukker
2 uger efter du er flyttet ind, lukker fejl- og manglerlisten.
Vores synsmand vurderer nu, hvilke af de fejl og mangler du har skrevet på listen, der skal ordnes - og hvilke der bare skal noteres, så du ikke hæfter for dem, hvis du flytter ud.
Senest 4 uger efter du er flyttet ind
Vores håndværkere kontakter dig
Når synsmanden har foretaget sin vurdering, får du en oversigt over, hvilke fejl og mangler der bliver udbedret, og hvilke der bare bliver noteret.
Hvis synsmanden vurderer, at noget skal ordnes, bliver du senest 4 uger, efter du er flyttet ind, kontaktet af vores håndværkere. Sammen aftaler I, hvornår arbejdes skal udføres.
Få en samlet oversigt over de første 4 uger i dit nye hjem
Vi har lavet en samlet oversigt over, hvad der sker - og hvad du skal være særligt opmærksom på - i de første 4 uger efter du er flyttet ind:
Få indflydelse på din bolig og din hverdag
Hvad betyder det at bo i en almen boligforening?
B42 er en almen boligforening, og det betyder, at du og dine naboer har stor indflydelse på, hvordan det skal være at bo i netop jeres afdeling.
Læs mere
Har du spørgsmål til din bolig?
Find svaret her!
Hvad gør du, hvis vaskemaskine lugter, toilettet løber, eller du er i tvivl om affaldssortering? Vi har samlet gode råd og tips, der måske kan hjælpe dig videre ...
Læs mere
Din afdeling betyder meget for din hverdag
Bliv klogere på reglerne i din afdeling
I hver af B42's afdelinger gælder forskellige regler - f.eks. om råderet, husorden og vedligehold. Find din afdeling her ...
Læs mere
Ja, du kan godt få flere nøgler til din bolig.
Alt efter hvilket låsesystem, der er i din bolig, koster en ekstra nøgle mellem 250-350 kr.
Hvis du ger vil have en ekstra nøgle, kan du kontakte vores Ejendomsservice - læs mere her
Hvis det er dig - og dit medlemsnummer - der har fået boligen, er det dig, der står på lejekontrakten. Så er du det, der hedder "Juridisk lejer", dvs. det er dig, der har lejemålet.
Hvis du og din samlever går fra hinanden, og du ikke ønsker at blive boende, men gerne vil overdrage boligen til din tidligere samlever, skal I kunne dokumentere, at I har boet sammen i boligen i mindst 2 år. Kan I det, kan din tidligere samlever overtage lejemålet.
Ja, det kan du.
Første måneds husleje betaler du sammen med dit depositum, når du underskriver lejekontrakten.
Når du har boet i din nye bolig i en måned, får du et girokort til den næste husleje - og her har du mulighed for at tilmelde betalingen til Betalingsservice.
Du kan ansøge om boligsikring på Borger.dk - ved at klikke her
Du kan også kontakte Sønderborg Kommune - læs mere ved at klikke her
Nej, du behøver ikke være medlem af B42, når du har fået en bolig hos os - men det kan være en rigtig god idé at bevare dit medlemskab.
På den måde beholder du nemlig din anciennitet, så du ikke starter bagerst i køen, hvis du på et tidspunkt gerne vil have en anden bolig. Det kunne jo være, du fik brug for mere eller mindre plads - eller at du gerne ville flytte til en anden by.