Tilbage til hovedmenu Tilbage til footer

Om Boligforeningen B42

Velkommen til B42

Grundstenen til Boligforeningen B42 - i daglig tale bare B42 - blev lagt helt tilbage i 1942, hvor en lille håndfuld skolelærere stiftede "Boligforeningen af 6.12.1942". Foreningen skulle egentligt have heddet "Boligselskabet for tjenestemænd og dermed ligestillede i Sønderborg" - men dette navn ville Indenrigsministeriet ikke godkende.

Senere fusionerede Boligforeningen af 6.12.1942 med Broager Andelsboligforening og siden også med Guderup og Omegns Andelsboligforening. 

I dag har Boligforeningen B42 ca. 8.000 medlemmer og godt 2.200 lejemål. Vores administration holder til på Holger Drachmanns Gade 1 - i hjertet af Sønderborg.

Som almen boligforening har vi sociale forpligtelser over for befolkningsgrupper med særlige boligbehov. Det gælder for eksempel børnefamilier, studerende og ældre – men vi har også boliger til dig, der ønsker at betale lidt mere for at bo rigtig godt.

 

Kort fortalt: Vi har boliger til alle - vi har hjem til det gode liv.

Regler, vedtægter, betingelser og politikker

Alt det med småt ...

Her finder du vores forretningsbetingelser, B42's vedtægter, privatlivspolitik samt information om vores behandling af personoplysninger mv. 

Vilkår og betingelser for medlemskab af Boligforeningen B42.

Medlem
Som betalende medlem opsparer du anciennitet i Boligforeningen B42. Du kan søge en bolig eller sætte dig på venteliste til familieboliger, når du ønsker det.

Dit medlemskab er personligt og kan ikke overdrages til andre. Ved dødsfald kan medlemskabet overdrages til efterlevende ægtefælle eller samlever, hvis I har boet sammen mindst to år.

Når du melder dig ind i Boligforeningen B42, accepterer du samtidig vores vedtægter og udlejningsregler - se mere under fanerne "Vedtægter" og "Regler for udlejning".

En ansøgning til boliger i Boligforeningen B42 giver dig en plads på ventelisten til den eller de boliger, du har søgt.

Din ansøgning garanterer dig ikke en bestemt bolig eller tilbud om en bolig inden en bestemt dato.

Ungdoms- og ældreboliger
Ungdomsboliger kan søges uden at stå på venteliste.

Ældreboliger tildeles af Sønderborg Kommune. Du skal være medlem hos os for at få tildelt en ældrebolig via kommunen. Du kan ikke stå på venteliste til ældreboliger.      

Medlems- og ventelistegebyr
Medlemsgebyret koster 100 kroner og dækker betalingen af dit medlemskab for det aktuelle kalenderår.

For at bevare dit medlemskab skal du betale medlemsgebyr hvert år - ved årsskiftet. Betaler du ikke medlemsgebyret, mister du dit medlemskab, og din anciennitet slettes. Ønsker du senere at blive medlem igen, begynder din anciennitet forfra.

Ønsker du aktivt at søge en bolig, skal du udover medlemsgebyret betale et ventelistegebyr på 200 kroner. Ventelistegebyret gælder ligeledes for det aktuelle kalenderår. 

Alle angivne priser er i danske kroner inkl. moms og gebyrer. Vi tager forbehold for kommende prisreguleringer.

Betaling af medlems- og ventelistegebyr
Når du melder dig eller sætter dig på venteliste via hjemmesiden, kan du betale med Dankort, Visa-kort, Mastercard eller Mastro-kort. Efter betaling får du en kvittering på mail. Betalingen med kort på hjemmesiden varetages af Nets som din garanti for sikker betaling. 

Betaling af det årlige medlemsgebyr
Du får tilsendt et girokort med opkrævning af det årlige medlemsgebyr. Vil du melde betalingen til Betalingsservice, skal du oprette aftalen via din netbank eller tale med din bank. Benyt oplysningerne på opkrævningen.

Hvis du vil slette dit medlemskab
Du kan til enhver tid slette dit medlemskab og din boligansøgning. Lader du være med at betale medlemsgebyret, bliver dit medlemskab automatisk slettet, og du mister din anciennitet.

Adresseoplysninger
Det er dit ansvar, at boligforeningen altid er informeret om din korrekte postadresse, telefonnummer og mailadresse.
Hvis du får opkrævning af dit medlemsgebyr sendt med posten, er det særligt vigtigt, at vi har din korrekte postadresse.
  
Fortrydelse og reklamation
Betalingen af medlemskab og ventelistegebyr sker for et kalenderår ad gangen. Når du har betalt medlemsgebyr og/eller ventelistegebyr for et år, kan du ikke få tilbagebetalt eventuelt restbeløb for resten af året, hvis du senere ønsker at blive slettet som medlem eller slettet fra ventelisten.

Dit medlemskab og ventelistegebyret er en serviceydelse og ikke en fysisk vare. Du har derfor ingen reklamationsret på købet af et medlemskab eller en plads på ventelisten. Har du spørgsmål til dit medlemskab eller ventelistegebyret, bl.a. din plads på ventelisten, er du velkommen til at kontakte en af vores ekspeditionsmedarbejdere på mail: post@b42.dk eller tlf.: 74 42 57 95.

Betaler du med betalingskort på hjemmesiden, fraskriver du dig samtidig fortrydelsesretten på 14 dage.

Behandling af følsomme personoplysninger
De oplysninger, du giver i forbindelse med dit medlemskab og venteliste, behandles fortroligt og bliver ikke givet til tredje part.

Personfølsomme oplysninger, du giver ved boligansøgning eller leje af bolig hos Boligforeningen B42, anvendes kun i det omfang, det er nødvendigt for ansøgningen om en bolig. Oplysningerne er kun tilgængelige for Boligforeningen B42. Undtaget er dog lovpligtige indberetninger til kommuner, forsyningsselskaber, skifteretten m.v. ved overtagelse af et lejemål, huslejerestancer, dødsfald mv. 

Som medlem eller lejer hos Boligforeningen B42 har du i følge Persondataloven ret til indsigt i hvilke oplysninger om dig, vi har registreret.

Kontakt os, hvis du ønsker oplysninger om registreringerne.

Læs mere under fanen "Privatlivspolitik".

Vedtægter

Boligforeningen B42 har som kerneaktivitet at opføre, udføre, administrere, vedligeholde og modernisere støttet boligbyggeri i overensstemmelse med reglerne i lov om almene boliger m.v. 

Se de gældende vedtægter for Boligforeningen B42

 

Boligforeningen B42 (CVR 35580514) er dataansvarlig for de personoplysninger, vi behandler om dig i forbindelse med dit lejerforhold, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.

Hvis du ønsker at kontakte os angående vores behandling af dine personoplysninger, kan du gøre det på:

Boligforeningen B42
Holger Drachmanns Gade 1
6400 Sønderborg

Mail: post@b42.dk
Tlf. nr.: 74425795

Behandling af dine personoplysninger
Vi behandler forskellige oplysninger om dig som lejer, både før, under og efter lejeforholdets ophør. Nedenfor kan du læse om hvorfor vi behandler de forskellige oplysninger og hvornår vi sletter dem.

Ventelister
Inden vi udlejer en bolig til dig, skrives du op på en venteliste. Vi behandler i den forbindelse nogle personoplysninger om dig.

Det drejer sig om:

  • Navn, e-mail, telefonnummer, adresse, husstandssammensætning
  • CPR-nummer
  • Når boliger med fortrinsret for børnefamilier tildeles, skal der fremvises dokumentation for hjemmeboende børn under 18 år
  • I særlige områder skal kommende lejere fremvise dokumentation for deres indkomst i form af lønsedler for de seneste 3 måneder

Formålet er at sikre, at vi fordeler udlejningsboligerne til de rette personer.

Vi anvender behandlingsgrundlaget:

  • Opfyldelse af en kontrakt eller en anmodning forud for indgåelse af en kontrakt (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b)
  • Retslig forpligtelse, f.eks. står der i almenboliglovens kapitel 4, at udlejningsboliger skal fordeles efter en venteliste (databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b).
  • CPR-nummer behandles efter samtykke (databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 2)

Indflytning
I forbindelse med dit lejeforhold behandler vi en række personoplysninger om dig.

Det drejer sig om:

  • Navn, adresse, e-mail
  • Lejemålsnummer
  • CPR-nummer

Formålet er generel lejeradministration, såsom huslejeopkrævning, genhusning, generel kommunikation og service. Formålet er også at sikre, at vi overholder vores forpligtelser overfor dig i henhold til lejekontrakten.

Vi anvender behandlingsgrundlaget:

  • Opfyldelse af lejekontrakten (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra b)
  • Retlig forpligtelse fx er vi forpligtet til at afholde syn efter almenboligloven (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra c)
  • Legitim interesse for at sikre den fremtidige lejeradministration (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra f)

Dit CPR-nummer behandles på baggrund af et samtykke (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra a). Du har samtykket til, at vi må behandle dit CPR-nummer til følgende:

  • Entydig identifikation
  • Udbetaling til NemKonto
  • Digital kommunikation

Følsomme oplysninger:

  • I tilfælde af, at der er tale om tildeling af særlige boliger under hensyntagen til f.eks. helbredsforhold, kan vi behandle oplysninger om fx funktionsnedsættelse. Dette gør vi på baggrund af vores socialretlige forpligtelse (databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra b) eller efter dit udtrykkelige samtykke (databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra a).

Vi opbevarer dine personoplysninger under hele dit lejeforhold.

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

Husordensklager
I forbindelse med håndtering af klagesager behandler vi en række personoplysninger.

Det drejer sig om:

  • Klagers navn, adresse og telefonnummer
  • Klagens genstand
  • Den påklagedes navn og adresse

Formålet er at behandle klager fra lejere og i fornødent omfang agere over for de lejere, der bl.a. tilsidesætter god skik og orden, så du kan føle dig tryg i din lejebolig.

Vi anvender behandlingsgrundlaget:

  • Opfyldelse af lejekontrakten, som følge af de vedtægter du skal overholde ved beboelse af lejemålet (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra b)
  • Retlig forpligtelse efter almenboligloven (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra c)

Hvis klagens genstand angår kriminelle forhold, noteres oplysningerne efter databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., idet det er nødvendigt til varetagelse af vores berettigede interesse i at stoppe kriminelle forhold i og omkring vores lejemål. Klagerne om strafbare forhold videregives til politi efter DBL § 8, stk. 4, 2. pkt. Dette gælder også hvis grundlaget for anmeldelsen kun hviler på antagelser eller mistanke, og uanset om der er tale om sager af lav strafværdighed med henblik på, at politiet træffer beslutning om at indlede videre efterforskning mv. jf. RPL § 742.

Dertil frabeder vi os, at du tilsender os følsomme oplysninger i din klage, men hvis det tilsendes, behandler vi disse oplysninger for at et retskrav kan fastlægges (databeskyttelsesforordningens art. 9, litra f)

Dine personoplysninger slettes 5 år efter sidste udestående med lejer er afklaret, for at danne et overblik over lejerens adfærd og herefter belæg for eventuelle pålæg og andre konsekvenser for lejer.

Forsyning
Som en del af lejeaftalen behandler vi dine personoplysninger med henblik på tilmelding til diverse forsyningsselskaber, herunder varme, vand, el og gas.

Det drejer sig om:

  • Navn, adresse, e-mail, telefonnummer
  • Lejemålsnummer
  • CPR-nummer

Formålet er at tilmelde dig til de ønskede forsyningsservices.

Vi anvender behandlingsgrundlaget:

  • Opfyldelse af kontrakt (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra b)
  • Retlig forpligtelse, f.eks. er vi forpligtet til at udarbejde et forbrugsregnskab efter almenboligloven (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra c).

Dit CPR-nummer videregives kun til forsyningsselskaber, hvis vi har dit samtykke hertil.

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

Dørkort/nøglelogin
Du kan have fået et nøglekort/nøglebrik, som aktiverer de elektroniske dørlåse hos os. Låsene er koblet til et alarmsystem. Dit dørkort har et nummer, som bliver registreret i en elektronisk log, når du åbner en dør med elektronisk lås. Loggen viser, hvornår dit kort er blevet brugt, og hvor.

Logoplysningerne kan potentielt benyttes til at spore, hvilke døre nøglekortet/nøglebrikken har været brugt til at åbne, samt tidspunktet herfor. Vi bruger kun oplysningerne i helt særlige tilfælde, f.eks. i tilfælde af indbrud. Den elektroniske log overskrives med jævne mellemrum og er således ikke bestandig. Hvis du afbryder en udløst alarm ved hjælp af dit dørkort, registreres det også.

Vi registrerer følgende oplysninger:

  • Navn, adresse, e-mail
  • Lejemålsnummer
  • Nøglenummer

Formålet er at skabe den højeste sikkerhed for vores lejere, samt sikre effektiv nøgleadministrering.

Vi anvender behandlingsgrundlaget legitim interesse til at skabe størst mulig sikkerhed i og omkring vores lejeboliger (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra f).

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

Adgang til vaskeri
Du kan som led i dit lejeforhold have modtaget en vaskebrik/kort, som giver dig adgang til vores vaskerifaciliteter. Dette betyder samtidig, at vi behandler oplysninger om dit vaskeriforbrug.

Det drejer sig om:

  • Navn, adresse
  • Lejemålsnummer
  • Vaskeregning

Vi lægger beløbet til din husleje hver måned.

Formålet er at sikre en nem adgang til vaskeriet og en korrekt afregning af dit vaskeforbrug. Vi anvender behandlingsgrundlaget opfyldelse af kontrakt (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra b).

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

Tv-overvågning
Vi foretager tv-overvågning ved nogle ejendomme med henblik på at forebygge og opklare kriminalitet. Det er markeret med skiltning de steder, hvor kameraerne er placeret. Vi kan i den sammenhæng behandle personoplysninger om dig.

Det drejer sig om:

  • Film/ billeder af dig
  • Kriminelle handlinger udført af dig

Formålet er at sikre tryghed i og omkring vores udlejningsboliger, samt sikre mod kriminalitet.

Vi anvender behandlingsgrundlaget legitim interesse, da vi ønsker at skabe tryghed omkring vores udlejningsboliger (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra f).

Hvis vi optager kriminelle forhold, noteres oplysningerne efter databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., idet det er nødvendigt til varetagelse af vores berettigede interesse i at stoppe kriminelle forhold i og omkring vores lejemål. Oplysninger om strafbare forhold videregives til politi efter DBL § 8, stk. 4, 2. pkt. Dette gælder også, hvis grundlaget for anmeldelsen kun hviler på antagelser eller mistanke, og uanset om der er tale om sager af lav strafværdighed, med henblik på, at politiet træffer beslutning om at indlede videre efterforskning mv., jf. RPL § 742.

Dine personoplysninger slettes senest efter 30 dage.

Boligstøtte
Hvis du er berettiget til at modtage boligstøtte, og vi fratrækker dette direkte i din huslejeopkrævning, så behandler vi de oplysninger om dig.

Det drejer sig om:

  • Navn, adresse, e-mail
  • Lejemålsnummer
  • Kontooplysninger
  • Beløb

Formålet med behandlingen er at sikre os mod eventuelt økonomisk tab, som må fremkomme, hvis ikke du betaler din husleje.

Vi anvender behandlingsgrundlaget legitim interesse, da vi ønsker at optimere den daglige drift samt minimere eventuelle økonomiske tab (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra f).

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

Fraflytning
I forbindelse med opsigelsen af dit lejemål registrerer vi relevante oplysninger om baggrunden for opsigelsen og/eller fraflytningen. Vi afholder også fraflytningssyn.

Det drejer sig om:

  • Navn, adresse, e-mail
  • Telefonnummer
  • CPR-nummer
  • Lejemålsnummer
  • Underskrift
  • Kontooplysninger

Formålet med behandlingen er at kunne dokumentere årsagen til fraflytningen samt sikre, at du som lejer modtager det beløb, som tilkommer dig.

Vi anvender behandlingsgrundlaget:

  • Retlig forpligtelse i almenboligloven (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra c)
  • Legitim interesse i at kunne videregive dit telefonnummer til potentielle nye lejere for at kunne besigtige lejemålet, da du ellers vil skulle stille boligen til rådighed efter reglerne i almenboligloven (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra f)
  • Dit CPR-nummer behandles på baggrund af et samtykke (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra a). Du har samtykket til, at vi må bruge dit CPR-nummer i forbindelse med overførsel via NemKonto.

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

 

Opbevaring og videregivelse af oplysninger

Opbevaring af personoplysninger
Oplysningerne om dig opbevares på vores adresse:

Holger Drachmanns Gade 1
6400 Sønderborg

Visse oplysninger opbevares tillige hos vores databehandlere, fx leverandører af cloudservices eller andre systemer, som benyttes til håndtering af personoplysninger. Behandling af personoplysninger hos vores databehandlere sker kun på vores instruks, og vi har en databehandleraftaler med dem alle sammen.

Videregivelse
Vi behandler alle oplysninger fortroligt og videregiver dem ikke til tredjemand, medmindre vi efter lovgivningen har lov hertil.

Lovgivningen giver mulighed for, at der kan ske videregivelse af personoplysninger mellem boligorganisationer i tilfælde af, at boligorganisationen har opsagt eller ophævet et lejemål beliggende i en bestemt afdeling, når videregivelsen er nødvendig for at styrke den tryghedsskabende indsats i et boligområde.

I visse tilfælde er vi derudover forpligtet til at videregive personoplysninger til kommunen. Dette gælder fx hvis en lejer, der har fået anvist sin bolig af kommunalbestyrelsen, inden for det første år af lejeforholdet er i restance med betalingen, og vi derefter sender påkrav til lejeren. Kommunalbestyrelsen skal i sådanne situationer tillige underrettes om påkravet. Derudover skal vi f.eks. give kommunen skriftlig underretning, hvis vi anmoder fogedretten om at udsætte en lejer grundet betalingsmisligholdelse, så de sociale myndigheder kan bistå lejeren.

Dine personoplysninger kan også videregives til vores advokat eller revisor mv. i forbindelse med løsning af en konkret sag. Dette kan være, hvis vi har behov for juridiske bistand i forbindelse med en sag, hvor du som lejer er involveret.

Endvidere kan der ske videregivelse i sager om husordensklager. Oplysninger fra klagesager kan i den forbindelse også tilgå kommunen, beboerklagenævnet, advokat, fogedretten, ligesom oplysningerne kan tilgå boligretten, der bl.a. kan tage stilling til, om opsigelsen af et lejemål er berettiget.

Vi anvender databehandlere/leverandører til behandling af personoplysninger. Vi prioriterer leverandører fra EU, samt fra tredjelande, som EU Kommissionen har godkendt ift. beskyttelses-niveauet omkring personoplysninger efter databeskyttelsesforordningen art. 45.

Videregivelse af oplysninger til usikre tredjelande
Vi anvender i nogle tilfælde nogle databehandlere/leverandører i usikre tredjelande. Når tredjelandenes lovgivning ikke tilbyder den samme sikkerhed som EU gør, har vi skærpede forpligtelser i beskyttelsen af dine data.

Dine oplysninger kan overføres til datamodtagere i fx USA baseret på EU Kommissionens standardkontrakter (databeskyttelsesforordningen art. 46, stk. 2, litra c). Hvis du ønsker det, kan du kontakte os for yderligere oplysninger herom samt udlevering af dokumentation på passende garantier.

Dine rettigheder
Du kan ved henvendelse til post@b42.dk:

  • opnå indsigt i dine personoplysninger
  • få berigtiget dine registrerede personoplysninger
  • få slettet personoplysninger om dig selv
  • få udleveret dine personoplysninger (dataportabilitet) mhp. at overflytte til en anden dataansvarlig
  • gøre indsigelse mod behandlingen
  • få begrænset behandlingen af dine personoplysninger

Der bliver ikke foretaget automatiske afgørelser, herunder profilering, i forbindelse med vores behandling af dine personoplysninger.

Hvis personoplysningerne skal behandles til andet formål end lejeradministration, oplyses du om dette, inden behandlingen igangsættes.

Når du henvender dig med en anmodning om at gøre brug af ovenstående rettigheder, vil vi svare dig indenfor en måned. Hvis vi ikke kan imødekomme din anmodning, får du en begrundelse for det.

Hvis du er uenig i måden vi behandler dine oplysninger på, har du ret til at indgive klage til tilsynsmyndigheden (Datatilsynet): www.datatilsynet.dk

 

Udlejningsregler, gældende for Boligforeningen B42 pr. 03.05.23

Generelle regler
Generelt tildeles ledige boliger til de medlemmer, der står på venteliste til den pågældende bolig, og som har den længste anciennitet eller er omfattet om reglerne om fortrinsret.

Du kan læse mere om reglerne for fortrinsret ved at klikke her

Du kan læse mere om anciennitet ved at klikke her

Hvis ingen af medlemmerne på ventelisten ønsker den pågældende bolig, vil boligen blive annonceret på vores hjemmeside som "Her og nu"-bolig. "Her og nu"-boligerne kan søges af alle medlemmer og bliver tildelt efter princippet om først-til-mølle - dvs. uden hensyn til medlemmernes anciennitet. 

Generel fortrinsret
Bolighavende medlemmer i afdelingen går altid foran. I henhold til lov om almene boliger har boligforeningen adgang til at foretage anvisning efter særlige regler, der er aftalt med Kommunen.
 
Ungdomsbolig
Afdelingerne 13, 29, 30, 74, 75, 77 og 80     
Ungdomsboligerne tildeles af StudieBoligSyd – se deres hjemmeside: http://studieboligsyd.dk  

Kommunal anvisning             
Boligforeningen B42 stiller hver 8. ledige bolig i hver afdeling til rådighed for Kommunen til løsning af påtrængende boligsociale opgaver - jvf. lov om almene boliger §59, stk.2

Erhvervsordning
Afdelingerne 10, 11, 18, 21, 28, 30, 34, 37, 41, 42, 44, 46, 73, 74, 75, 77, 78 og 80 
Boligforeningen B42 tilbyder erhvervsaktive tilflyttere til Sønderborg Kommune ledige boliger - iflg. reglerne i Erhvervsordningen. 

Afdelinger med særlig fortrinsret
Afdelingerne 1, 3, 5, 6, 9, 13, 16, 19, 22, 71, 73:
Husstande med et eller flere hjemmeboende børn har fortrinsret til hver anden bolig på 4 rum og derover. Hjemmeboende børn under 18 år.

Afdeling 15:
Fortrinsret for medlemmer mellem 18-65 år. Medlemmer skal være i beskæftigelse eller under uddannelse. Dokumentation for indkomst skal fremvises i form af de sidste 3 måneders lønseddel eller SU-støttemeddelelse.

Derudover har husstande med et eller flere hjemmeboende børn fortrinsret til 2 ud ad af 3 boliger på 4 rum og derover. Hjemmeboende børn under 18 år.

Afdeling 46:
Husstande med et eller flere hjemmeboende børn har fortrinsret til alle rækkehuse på 4 rum eller derover. Hjemmeboende børn under 18 år.

Afdelingerne 24, 32, 33, 36 (70%), 37 (50%), 77 (30%), 79, 80 (50%):
Fortrinsret for medlemmer over 50 år.

Afdeling 12:
Forbeholdt enlige kvinder. Fortrinsret for kvinder over 30 år.

Afdelingerne 24, 36, 38, 43, 80:
Plejeboliger/ældreboliger - visiteres gennem Kommunen.

 

Udlejningsregler – ekstra faciliteter til afdelingens beboere
Nogle af vores afdelinger har ekstra faciliteter, som afdelingens beboere har mulighed for at leje, det kan fx være:

  • Garage, Carport, P-plads
  • Knallert-rum, MC-rum
  • Vaskeplads
  • Cykelskur med el-stik
  • Hobbyskabe
  • Pulterrum, kælderrum, opbevaringsrum, depotrum, ekstra rum, redskabsrum

Under hver afdeling kan du se, hvad du kan leje i din afdeling. Du finder afdelingerne ved at klikke her.

Såfremt den ønskede facilitet er udlejet, kan du komme på venteliste. Du bliver skrevet på ventelisten fra den dato, du henvender dig til vores Udlejning.

Har du f.eks. en garage i forvejen, men ønsker en anden, har du ikke intern fortrinsret. Alle noteres på ventelisten i den rækkefølge, de kontakter B42 – uanset om man f.eks. frigiver en anden garage. 

Du får kun ét tilbud på den ekstra facilitet, du står på venteliste til - og herefter bliver du slettet fra ventelisten, uanset om du har sagt ja eller nej. Hvis du fortsat vil stå på ventelisten, bliver du noteret med en ny dato og kommer altså bagerst i køen. 

Vi anbefaler, at du skriver præcise numre til f.eks. den carport, du ønsker. Du må gerne stå på venteliste til flere numre på en gang, f.eks. carport nr. 1-5 og carport nr. 9-12.

Ekstra lejefacilitetet kan opsiges med 1 måneds varsel til den 1. i en måned. Ved misbrug eller videreudlejning til 3. part, ophæves lejemålet af den ekstra facilitet omgående.

Der er særlige udlejningsregler for følgende afdelinger:

Afdeling 11 – garager:
I afdeling 11 kan beboerne både fra afdeling 10 og 11 leje garage. Beboerne i afdeling 11 har fortrinsret. 

Afdeling 21 - redskabsrum:
Der er muligt at leje redskabsrum. Der er fortrinsret til afdelingens beboere, der har en 1-værelses bolig.

Afdeling 22 - trailer:
Der er mulighed for at leje en trailer. Henvendelse til formanden.

Afdeling 24 og 28 - carporte:
Beboerne i afdeling 24 har fortrinsret til carport nr. 1-4.
Beboerne i afdeling 28 har fortrinsret til carport nr. 5-10

Afdeling 32 - henstillerplads:
Der er mulighed for at leje en henstillerplads. Henvendelse til formanden.

Afdeling 46 - cykelskur:
Der er mulighed for at leje plads til en eller flere cykler i aflåst cykelskur. Der er pladser både med og uden strøm. 

Hvis du oplever problemer med en af dine naboer, vil vi altid opfordre til, at du først forsøger at tale med din nabo og på den måde finde en fælles løsning på problemet.

Ofte vil din nabo slet ikke være klar over, at dennes adfærd kan virke generende for andre.

Når du forsøger at tale med din nabo, er det en god ide at holde en god og venlig tone og tage udgangspunkt i, hvad adfærden betyder for dig og dine følelser. På den måde kommer du ikke til at virke anklagende, og det er ofte en stor fordel. 

Hvis det ikke lykkedes at finde en løsning, og din nabos adfærd stadig er meget generende for dig, kan du sende en klage til os.

Din klage skal være skriftlig, så vi kan dokumentere, hvordan og hvornår klagen er indkommet. 

Vi kan ikke behandle anonyme klager, men vi er opmærksomme på, at der kan være tilfælde, hvor det som udgangspunkt ikke er hensigtsmæssigt, at din nabo får oplyst dit navn. Vi vil i hver enkel sag vurdere, om du kan være anonym i forhold til den person, du klager over.

Din klage skal som udgangspunkt være underskrevet af mindst tre personer, der er generet af adfærden. Hvis sagen ender med at blive indbragt for Beboerklagenævnet eller Boligretten, er det nødvendigt, at der er flere vidner til den generende adfærd - ellers vil det ende med at være ord mod ord, og sagen vil blive afvist. 

Når vi har modtaget din klage
Når vi har modtaget og registreret din klage, vil vi gennemgå denne:

  • Vi vurderer, om din nabo skal have tilsendt en  en advarsel - eller indkaldes til et møde.
  • Hvis advarsel/møde ikke løser problemet, kan der blive tale om en ny partshøring eller en ny advarsel, hvor det gøres klart, at yderligere overtrædelse vil medføre, at sagen bliver indbragt for Beboerklagenævnet eller Boligretten.
  • Hvis problemet ikke bliver løst på trods af henvendelser fra os, kan sagen blive indbragt for Beboerklagenævnet eller Boligretten. OBS: Det er ikke muligt for dig som klager at være anonym, hvis sagen skal behandles af enten Beboerklagenævnet eller Boligretten.  

Særligt om klager over husdyr
Ved klager om ulovligt husdyrhold sender vi en skrivelse til husdyrejeren, der skal underskrive en erklæring om, at det ulovlige husdyr vil være bortskaffet inden en bestemt dato (ofte efter 2-4 uger). Hvis erklæringen ikke bliver underskrevet, vil sagen blive indbragt for Beboerklagenævnet. 

 

Vi gør opmærksom på, at en klage tit får problemerne til at eskalere. Sager, der bliver indbragt for Beboerklagenævnet eller Boligretten kan være meget langvarige og en stor belastning for alle involverede.

 

Hent klageskemaet ved at klikke her

Hvis du ønsker at klage over B42, kan du kontakte Beboerklagenævnet i Sønderborg Kommune.

Beboerklagenævnet træffer afgørelse i tvister mellem lejere og udlejere i almene boliger.

Læs mere om Beboerklagenævnet ved at klikke her

Få indflydelse på din bolig og din hverdag

Hvad betyder det at bo i en almen boligforening?

B42 er en almen boligforening, og det betyder, at du og dine naboer har stor indflydelse på, hvordan det skal være at bo i netop jeres afdeling.

Mød vores afdelinger

Din afdeling har stor betydning for din hverdag

Få en kort præsentation af hver af B42's i alt 45 - meget forskellige - afdelinger.

Har du spørgsmål?

Kontakt B42

Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte vores administration.