Tilbage til hovedmenu Tilbage til footer

Om Boligforeningen B42

Velkommen til B42

Grundstenen til Boligforeningen B42 - i daglig tale bare B42 - blev lagt helt tilbage i 1942, hvor en lille håndfuld skolelærere stiftede "Boligforeningen af 6.12.1942". Foreningen skulle egentligt have heddet "Boligselskabet for tjenestemænd og dermed ligestillede i Sønderborg" - men dette navn ville Indenrigsministeriet ikke godkende.

Senere fusionerede Boligforeningen af 6.12.1942 med Broager Andelsboligforening og siden også med Guderup og Omegns Andelsboligforening. 

I dag har Boligforeningen B42 ca. 8.000 medlemmer og godt 2.200 lejemål. Vores administration holder til på Holger Drachmanns Gade 1 - i hjertet af Sønderborg.

Som almen boligforening har vi sociale forpligtelser over for befolkningsgrupper med særlige boligbehov. Det gælder for eksempel børnefamilier, studerende og ældre – men vi har også boliger til dig, der ønsker at betale lidt mere for at bo rigtig godt.

 

Kort fortalt: Vi har boliger til alle - vi har hjem til det gode liv.

Regler, vedtægter, betingelser og politikker

Alt det med småt ...

Her finder du vores forretningsbetingelser, B42's vedtægter, privatlivspolitik samt information om vores behandling af personoplysninger mv. 

Vilkår og betingelser for medlemskab af Boligforeningen B42.

Medlem
Som betalende medlem opsparer du anciennitet i Boligforeningen B42. Du kan søge en bolig eller sætte dig på venteliste til familieboliger, når du ønsker det.

Dit medlemskab er personligt og kan ikke overdrages til andre. Ved dødsfald kan medlemskabet overdrages til efterlevende ægtefælle eller samlever, hvis I har boet sammen mindst to år.

Når du melder dig ind i Boligforeningen B42, accepterer du samtidig vores vedtægter og udlejningsregler - se mere under fanerne "Vedtægter" og "Regler for udlejning".

En ansøgning til boliger i Boligforeningen B42 giver dig en plads på ventelisten til den eller de boliger, du har søgt.

Din ansøgning garanterer dig ikke en bestemt bolig eller tilbud om en bolig inden en bestemt dato.

Ungdoms- og ældreboliger
Ungdomsboliger kan søges uden at stå på venteliste.

Ældreboliger tildeles af Sønderborg Kommune. Du skal være medlem hos os for at få tildelt en ældrebolig via kommunen. Du kan ikke stå på venteliste til ældreboliger.      

Medlems- og ventelistegebyr
Medlemsgebyret koster 100 kroner og dækker betalingen af dit medlemskab for det aktuelle kalenderår.

For at bevare dit medlemskab skal du betale medlemsgebyr hvert år - ved årsskiftet. Betaler du ikke medlemsgebyret, mister du dit medlemskab, og din anciennitet slettes. Ønsker du senere at blive medlem igen, begynder din anciennitet forfra.

Ønsker du aktivt at søge en bolig, skal du udover medlemsgebyret betale et ventelistegebyr på 200 kroner. Ventelistegebyret gælder ligeledes for det aktuelle kalenderår. 

Alle angivne priser er i danske kroner inkl. moms og gebyrer. Vi tager forbehold for kommende prisreguleringer.

Betaling af medlems- og ventelistegebyr
Når du melder dig eller sætter dig på venteliste via hjemmesiden, kan du betale med Dankort, Visa-kort, Mastercard eller Mastro-kort. Efter betaling får du en kvittering på mail. Betalingen med kort på hjemmesiden varetages af Nets som din garanti for sikker betaling. 

Betaling af det årlige medlemsgebyr
Du får tilsendt et girokort med opkrævning af det årlige medlemsgebyr. Vil du melde betalingen til Betalingsservice, skal du oprette aftalen via din netbank eller tale med din bank. Benyt oplysningerne på opkrævningen.

Hvis du vil slette dit medlemskab
Du kan til enhver tid slette dit medlemskab og din boligansøgning. Lader du være med at betale medlemsgebyret, bliver dit medlemskab automatisk slettet, og du mister din anciennitet.

Adresseoplysninger
Det er dit ansvar, at boligforeningen altid er informeret om din korrekte postadresse, telefonnummer og mailadresse.
Hvis du får opkrævning af dit medlemsgebyr sendt med posten, er det særligt vigtigt, at vi har din korrekte postadresse.
  
Fortrydelse og reklamation
Betalingen af medlemskab og ventelistegebyr sker for et kalenderår ad gangen. Når du har betalt medlemsgebyr og/eller ventelistegebyr for et år, kan du ikke få tilbagebetalt eventuelt restbeløb for resten af året, hvis du senere ønsker at blive slettet som medlem eller slettet fra ventelisten.

Dit medlemskab og ventelistegebyret er en serviceydelse og ikke en fysisk vare. Du har derfor ingen reklamationsret på købet af et medlemskab eller en plads på ventelisten. Har du spørgsmål til dit medlemskab eller ventelistegebyret, bl.a. din plads på ventelisten, er du velkommen til at kontakte en af vores ekspeditionsmedarbejdere på mail: post@b42.dk eller tlf.: 74 42 57 95.

Betaler du med betalingskort på hjemmesiden, fraskriver du dig samtidig fortrydelsesretten på 14 dage.

Behandling af følsomme personoplysninger
De oplysninger, du giver i forbindelse med dit medlemskab og venteliste, behandles fortroligt og bliver ikke givet til tredje part.

Personfølsomme oplysninger, du giver ved boligansøgning eller leje af bolig hos Boligforeningen B42, anvendes kun i det omfang, det er nødvendigt for ansøgningen om en bolig. Oplysningerne er kun tilgængelige for Boligforeningen B42. Undtaget er dog lovpligtige indberetninger til kommuner, forsyningsselskaber, skifteretten m.v. ved overtagelse af et lejemål, huslejerestancer, dødsfald mv. 

Som medlem eller lejer hos Boligforeningen B42 har du i følge Persondataloven ret til indsigt i hvilke oplysninger om dig, vi har registreret.

Kontakt os, hvis du ønsker oplysninger om registreringerne.

Læs mere under fanen "Privatlivspolitik".

Vedtægter

Boligforeningen B42 har som kerneaktivitet at opføre, udføre, administrere, vedligeholde og modernisere støttet boligbyggeri i overensstemmelse med reglerne i lov om almene boliger m.v. 

Se de gældende vedtægter for Boligforeningen B42

 

Boligforeningen B42 (herefter "vi" eller "vores") behandler løbende personoplysninger om dig elektronisk, automatisk og manuelt. Vi orienterer dig derfor om, hvilke oplysninger vi indhenter, registrerer, videregiver og i øvrigt behandler.

Når du benytter vores hjemmeside eller på anden måde kontakter og interagerer med os, behandler vi som dataansvarlige personoplysninger om dig. Formålet er, at du kan leje en bolig hos os.

I denne persondatapolitik kan du derfor læse om, hvordan vi behandler oplysninger om dig i forbindelse med din brug af www.b42.dk samt https://websrv.b42.dk, når du tegner medlemskab hos os, når du indgår en kontrakt med os mv., eller når du i øvrigt kontakter os. For alle de neden for nævnte personoplysninger gælder, at de behandles i overensstemmelse med de retningslinjer og rammer, databeskyttelseslovgivningen sætter herfor.

Hjemmeside
Hjemmesiden www.b42.dk benytter cookies og lignende teknologi til at indsamle og behandle oplysninger om besøgendes brug af vores hjemmeside og services. Du kan læse mere i afsnittet ”Cookiepolitik” nedenfor.

Du kan altid kontakte os på tlf.: 74 42 57 95 eller på mail: post@b42.dk med spørgsmål om vores behandling af personoplysninger. Nedenfor har vi beskrevet dine rettigheder og anført flere kontaktoplysninger.

Når du besøger hjemmesiden, indhenter vi oplysninger om den IP-adresse og browser-type, du anvender; dit besøgstidspunkt; evt. websites, dit besøg er linket fra; hvilket indhold, du besøger på vores hjemmeside, samt hvilke evt. fetaures du benytter dig af. Disse oplysninger kan have karakter af personoplysninger.

Vi bruger de nævnte oplysninger for at opretholde funktionaliteten og sikkerheden af hjemmesiden.

Retsgrundlaget for behandling af ovennævnte personoplysninger er databeskyttelseslovens § 6, stk. 1, jfr. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Ifølge den kan vi behandle dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt af hensyn til legitim interesse, og dine interesser ikke går forud herfor. Vores legitime interesser er at kunne bevare funktionaliteten og sikkerheden af hjemmesiden.

Oplysninger, der registreres ved din brug af vores hjemmeside, slettes et år efter besøget.

Cookiepolitik
Hjemmesiden www.b42.dk benytter cookies og lignende teknologi til at indsamle og behandle oplysninger om besøgendes brug af vores hjemmeside og services. Du kan læse mere i afsnittet ”Cookiepolitik” nedenfor.

Ved vores anvendelse af cookies kan der ske behandling af oplysninger om din IP-adresse mv. for at bevare funktionaliteten af hjemmesiden og føre statistik over besøgende.

Retsgrundlaget for behandling af ovennævnte personoplysninger er databeskyttelseslovens § 6, stk. 1, jfr. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Ifølge den kan vi behandle dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt af hensyn til legitim interesse, og dine interesser ikke går forud herfor. Vores legitime interesser er at kunne bevare funktionaliteten og sikkerheden af hjemmesiden.

Oplysninger ved behandling af cookies slettes, når du sletter cookies på din enhed.

Beboerportal
Hvis du opretter dig som bruger eller medlem eller tilføjer boligønsker, registrerer vi oplysninger om dig. Du kan læse mere om vores behandling af dine personoplysninger under fanen "Behandling af personoplysninger - lejere", som du finder nedenfor. 

Modtagere og kategorier af modtagere
Vi videregiver som udgangspunkt ikke dine personoplysninger, men fordi vi benytter tredje partscookies på hjemmesiden, kan vi give oplysninger videre til udbyderen af tredje partscookien.

Vi overlader i nogle tilfælde behandling af dine personoplysninger til vores databehandlere. Det sker for eksempel, når vi lader data blive hostet hos en ekstern leverandør, og når vi lader en anden virksomhed drive hjemmesiden.

Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Vil du bruge de rettigheder, kan du kontakte os.

Ret til at se oplysninger (indsigtsret): Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig, og en række andre oplysninger.

Ret til berigtigelse (rettelse): Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.

Ret til sletning: I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

Ret til begrænsning af behandling: Du har visse tilfælde ret til at få behandling af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Ret til indsigelse: Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Du kan også gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.

Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet): Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format og at få overført de personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.

Du kan læse mere i Datatilsynets vejledning om registreredes rettigheder på www.datatilsynet.dk.

Kontaktoplysninger
Hvis du har spørgsmål til ovenstående eller rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen, kan du altid kontakte os:

Boligforeningen B42
Holger Drachmanns Gade 1
6400 Sønderborg
Cvr.nr. 35580514
Tlf.: 74 42 57 95
E-mail: post@b42.dk

Datatilsynet er den myndighed, der i sidste ende kan vurdere, om dine persondata behandles lovligt - fx i en klagesag. Datatilsynets kontaktoplysninger:

Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
Tlf. 3319 3200
Mail: dt@datatilsynet.dk

Se også https://www.datatilsynet.dk/om-datatilsynet/kontakt/.

 

Boligforeningen B42 (CVR 35580514) er dataansvarlig for de personoplysninger, vi behandler om dig i forbindelse med dit lejerforhold, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.

Hvis du ønsker at kontakte os angående vores behandling af dine personoplysninger, kan du gøre det på:

Boligforeningen B42
Holger Drachmanns Gade 1
6400 Sønderborg

Mail: post@b42.dk
Tlf. nr.: 74425795

Behandling af dine personoplysninger
Vi behandler forskellige oplysninger om dig som lejer, både før, under og efter lejeforholdets ophør. Nedenfor kan du læse om hvorfor vi behandler de forskellige oplysninger og hvornår vi sletter dem.

Ventelister
Inden vi udlejer en bolig til dig, skrives du op på en venteliste. Vi behandler i den forbindelse nogle personoplysninger om dig.

Det drejer sig om:

  • Navn, e-mail, telefonnummer, adresse, husstandssammensætning
  • CPR-nummer
  • Når boliger med fortrinsret for børnefamilier tildeles, skal der fremvises dokumentation for hjemmeboende børn under 18 år
  • I særlige områder skal kommende lejere fremvise dokumentation for deres indkomst i form af lønsedler for de seneste 3 måneder

Formålet er at sikre, at vi fordeler udlejningsboligerne til de rette personer.

Vi anvender behandlingsgrundlaget:

  • Opfyldelse af en kontrakt eller en anmodning forud for indgåelse af en kontrakt (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b)
  • Retslig forpligtelse, f.eks. står der i almenboliglovens kapitel 4, at udlejningsboliger skal fordeles efter en venteliste (databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b).
  • CPR-nummer behandles efter samtykke (databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 2)

Indflytning
I forbindelse med dit lejeforhold behandler vi en række personoplysninger om dig.

Det drejer sig om:

  • Navn, adresse, e-mail
  • Lejemålsnummer
  • CPR-nummer

Formålet er generel lejeradministration, såsom huslejeopkrævning, genhusning, generel kommunikation og service. Formålet er også at sikre, at vi overholder vores forpligtelser overfor dig i henhold til lejekontrakten.

Vi anvender behandlingsgrundlaget:

  • Opfyldelse af lejekontrakten (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra b)
  • Retlig forpligtelse fx er vi forpligtet til at afholde syn efter almenboligloven (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra c)
  • Legitim interesse for at sikre den fremtidige lejeradministration (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra f)

Dit CPR-nummer behandles på baggrund af et samtykke (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra a). Du har samtykket til, at vi må behandle dit CPR-nummer til følgende:

  • Entydig identifikation
  • Udbetaling til NemKonto
  • Digital kommunikation

Følsomme oplysninger:

  • I tilfælde af, at der er tale om tildeling af særlige boliger under hensyntagen til f.eks. helbredsforhold, kan vi behandle oplysninger om fx funktionsnedsættelse. Dette gør vi på baggrund af vores socialretlige forpligtelse (databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra b) eller efter dit udtrykkelige samtykke (databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra a).

Vi opbevarer dine personoplysninger under hele dit lejeforhold.

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

Husordensklager
I forbindelse med håndtering af klagesager behandler vi en række personoplysninger.

Det drejer sig om:

  • Klagers navn, adresse og telefonnummer
  • Klagens genstand
  • Den påklagedes navn og adresse

Formålet er at behandle klager fra lejere og i fornødent omfang agere over for de lejere, der bl.a. tilsidesætter god skik og orden, så du kan føle dig tryg i din lejebolig.

Vi anvender behandlingsgrundlaget:

  • Opfyldelse af lejekontrakten, som følge af de vedtægter du skal overholde ved beboelse af lejemålet (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra b)
  • Retlig forpligtelse efter almenboligloven (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra c)

Hvis klagens genstand angår kriminelle forhold, noteres oplysningerne efter databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., idet det er nødvendigt til varetagelse af vores berettigede interesse i at stoppe kriminelle forhold i og omkring vores lejemål. Klagerne om strafbare forhold videregives til politi efter DBL § 8, stk. 4, 2. pkt. Dette gælder også hvis grundlaget for anmeldelsen kun hviler på antagelser eller mistanke, og uanset om der er tale om sager af lav strafværdighed med henblik på, at politiet træffer beslutning om at indlede videre efterforskning mv. jf. RPL § 742.

Dertil frabeder vi os, at du tilsender os følsomme oplysninger i din klage, men hvis det tilsendes, behandler vi disse oplysninger for at et retskrav kan fastlægges (databeskyttelsesforordningens art. 9, litra f)

Dine personoplysninger slettes 5 år efter sidste udestående med lejer er afklaret, for at danne et overblik over lejerens adfærd og herefter belæg for eventuelle pålæg og andre konsekvenser for lejer.

Forsyning
Som en del af lejeaftalen behandler vi dine personoplysninger med henblik på tilmelding til diverse forsyningsselskaber, herunder varme, vand, el og gas.

Det drejer sig om:

  • Navn, adresse, e-mail, telefonnummer
  • Lejemålsnummer
  • CPR-nummer

Formålet er at tilmelde dig til de ønskede forsyningsservices.

Vi anvender behandlingsgrundlaget:

  • Opfyldelse af kontrakt (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra b)
  • Retlig forpligtelse, f.eks. er vi forpligtet til at udarbejde et forbrugsregnskab efter almenboligloven (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra c).

Dit CPR-nummer videregives kun til forsyningsselskaber, hvis vi har dit samtykke hertil.

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

Dørkort/nøglelogin
Du kan have fået et nøglekort/nøglebrik, som aktiverer de elektroniske dørlåse hos os. Låsene er koblet til et alarmsystem. Dit dørkort har et nummer, som bliver registreret i en elektronisk log, når du åbner en dør med elektronisk lås. Loggen viser, hvornår dit kort er blevet brugt, og hvor.

Logoplysningerne kan potentielt benyttes til at spore, hvilke døre nøglekortet/nøglebrikken har været brugt til at åbne, samt tidspunktet herfor. Vi bruger kun oplysningerne i helt særlige tilfælde, f.eks. i tilfælde af indbrud. Den elektroniske log overskrives med jævne mellemrum og er således ikke bestandig. Hvis du afbryder en udløst alarm ved hjælp af dit dørkort, registreres det også.

Vi registrerer følgende oplysninger:

  • Navn, adresse, e-mail
  • Lejemålsnummer
  • Nøglenummer

Formålet er at skabe den højeste sikkerhed for vores lejere, samt sikre effektiv nøgleadministrering.

Vi anvender behandlingsgrundlaget legitim interesse til at skabe størst mulig sikkerhed i og omkring vores lejeboliger (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra f).

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

Adgang til vaskeri
Du kan som led i dit lejeforhold have modtaget en vaskebrik/kort, som giver dig adgang til vores vaskerifaciliteter. Dette betyder samtidig, at vi behandler oplysninger om dit vaskeriforbrug.

Det drejer sig om:

  • Navn, adresse
  • Lejemålsnummer
  • Vaskeregning

Vi lægger beløbet til din husleje hver måned.

Formålet er at sikre en nem adgang til vaskeriet og en korrekt afregning af dit vaskeforbrug. Vi anvender behandlingsgrundlaget opfyldelse af kontrakt (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra b).

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

Tv-overvågning
Vi foretager tv-overvågning ved nogle ejendomme med henblik på at forebygge og opklare kriminalitet. Det er markeret med skiltning de steder, hvor kameraerne er placeret. Vi kan i den sammenhæng behandle personoplysninger om dig.

Det drejer sig om:

  • Film/ billeder af dig
  • Kriminelle handlinger udført af dig

Formålet er at sikre tryghed i og omkring vores udlejningsboliger, samt sikre mod kriminalitet.

Vi anvender behandlingsgrundlaget legitim interesse, da vi ønsker at skabe tryghed omkring vores udlejningsboliger (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra f).

Hvis vi optager kriminelle forhold, noteres oplysningerne efter databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., idet det er nødvendigt til varetagelse af vores berettigede interesse i at stoppe kriminelle forhold i og omkring vores lejemål. Oplysninger om strafbare forhold videregives til politi efter DBL § 8, stk. 4, 2. pkt. Dette gælder også, hvis grundlaget for anmeldelsen kun hviler på antagelser eller mistanke, og uanset om der er tale om sager af lav strafværdighed, med henblik på, at politiet træffer beslutning om at indlede videre efterforskning mv., jf. RPL § 742.

Dine personoplysninger slettes senest efter 30 dage.

Boligstøtte
Hvis du er berettiget til at modtage boligstøtte, og vi fratrækker dette direkte i din huslejeopkrævning, så behandler vi de oplysninger om dig.

Det drejer sig om:

  • Navn, adresse, e-mail
  • Lejemålsnummer
  • Kontooplysninger
  • Beløb

Formålet med behandlingen er at sikre os mod eventuelt økonomisk tab, som må fremkomme, hvis ikke du betaler din husleje.

Vi anvender behandlingsgrundlaget legitim interesse, da vi ønsker at optimere den daglige drift samt minimere eventuelle økonomiske tab (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra f).

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

Fraflytning
I forbindelse med opsigelsen af dit lejemål registrerer vi relevante oplysninger om baggrunden for opsigelsen og/eller fraflytningen. Vi afholder også fraflytningssyn.

Det drejer sig om:

  • Navn, adresse, e-mail
  • Telefonnummer
  • CPR-nummer
  • Lejemålsnummer
  • Underskrift
  • Kontooplysninger

Formålet med behandlingen er at kunne dokumentere årsagen til fraflytningen samt sikre, at du som lejer modtager det beløb, som tilkommer dig.

Vi anvender behandlingsgrundlaget:

  • Retlig forpligtelse i almenboligloven (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra c)
  • Legitim interesse i at kunne videregive dit telefonnummer til potentielle nye lejere for at kunne besigtige lejemålet, da du ellers vil skulle stille boligen til rådighed efter reglerne i almenboligloven (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra f)
  • Dit CPR-nummer behandles på baggrund af et samtykke (databeskyttelsesforordningens art. 6, litra a). Du har samtykket til, at vi må bruge dit CPR-nummer i forbindelse med overførsel via NemKonto.

Dine personoplysninger slettes, når lejeforholdet afsluttes. Vi kan have en berettiget interesse i eller et retlig grundlag for at opbevare personoplysninger om dig efter lejeforholdets ophør. I så fald vil personoplysninger ikke blive opbevaret længere end 5 år efter endt lejeforhold, medmindre der foreligger skyldige restancer eller andre forhold, som nødvendiggør fortsat opbevaring af personoplysningerne.

 

Opbevaring og videregivelse af oplysninger

Opbevaring af personoplysninger
Oplysningerne om dig opbevares på vores adresse:

Holger Drachmanns Gade 1
6400 Sønderborg

Visse oplysninger opbevares tillige hos vores databehandlere, fx leverandører af cloudservices eller andre systemer, som benyttes til håndtering af personoplysninger. Behandling af personoplysninger hos vores databehandlere sker kun på vores instruks, og vi har en databehandleraftaler med dem alle sammen.

Videregivelse
Vi behandler alle oplysninger fortroligt og videregiver dem ikke til tredjemand, medmindre vi efter lovgivningen har lov hertil.

Lovgivningen giver mulighed for, at der kan ske videregivelse af personoplysninger mellem boligorganisationer i tilfælde af, at boligorganisationen har opsagt eller ophævet et lejemål beliggende i en bestemt afdeling, når videregivelsen er nødvendig for at styrke den tryghedsskabende indsats i et boligområde.

I visse tilfælde er vi derudover forpligtet til at videregive personoplysninger til kommunen. Dette gælder fx hvis en lejer, der har fået anvist sin bolig af kommunalbestyrelsen, inden for det første år af lejeforholdet er i restance med betalingen, og vi derefter sender påkrav til lejeren. Kommunalbestyrelsen skal i sådanne situationer tillige underrettes om påkravet. Derudover skal vi f.eks. give kommunen skriftlig underretning, hvis vi anmoder fogedretten om at udsætte en lejer grundet betalingsmisligholdelse, så de sociale myndigheder kan bistå lejeren.

Dine personoplysninger kan også videregives til vores advokat eller revisor mv. i forbindelse med løsning af en konkret sag. Dette kan være, hvis vi har behov for juridiske bistand i forbindelse med en sag, hvor du som lejer er involveret.

Endvidere kan der ske videregivelse i sager om husordensklager. Oplysninger fra klagesager kan i den forbindelse også tilgå kommunen, beboerklagenævnet, advokat, fogedretten, ligesom oplysningerne kan tilgå boligretten, der bl.a. kan tage stilling til, om opsigelsen af et lejemål er berettiget.

Vi anvender databehandlere/leverandører til behandling af personoplysninger. Vi prioriterer leverandører fra EU, samt fra tredjelande, som EU Kommissionen har godkendt ift. beskyttelses-niveauet omkring personoplysninger efter databeskyttelsesforordningen art. 45.

Videregivelse af oplysninger til usikre tredjelande
Vi anvender i nogle tilfælde nogle databehandlere/leverandører i usikre tredjelande. Når tredjelandenes lovgivning ikke tilbyder den samme sikkerhed som EU gør, har vi skærpede forpligtelser i beskyttelsen af dine data.

Dine oplysninger kan overføres til datamodtagere i fx USA baseret på EU Kommissionens standardkontrakter (databeskyttelsesforordningen art. 46, stk. 2, litra c). Hvis du ønsker det, kan du kontakte os for yderligere oplysninger herom samt udlevering af dokumentation på passende garantier.

Dine rettigheder
Du kan ved henvendelse til post@b42.dk:

  • opnå indsigt i dine personoplysninger
  • få berigtiget dine registrerede personoplysninger
  • få slettet personoplysninger om dig selv
  • få udleveret dine personoplysninger (dataportabilitet) mhp. at overflytte til en anden dataansvarlig
  • gøre indsigelse mod behandlingen
  • få begrænset behandlingen af dine personoplysninger

Der bliver ikke foretaget automatiske afgørelser, herunder profilering, i forbindelse med vores behandling af dine personoplysninger.

Hvis personoplysningerne skal behandles til andet formål end lejeradministration, oplyses du om dette, inden behandlingen igangsættes.

Når du henvender dig med en anmodning om at gøre brug af ovenstående rettigheder, vil vi svare dig indenfor en måned. Hvis vi ikke kan imødekomme din anmodning, får du en begrundelse for det.

Hvis du er uenig i måden vi behandler dine oplysninger på, har du ret til at indgive klage til tilsynsmyndigheden (Datatilsynet): www.datatilsynet.dk

 

Udlejningsregler, gældende for Boligforeningen B42 pr. 03.05.23

Generelle regler
Alle boliger annonceres, såfremt nedenstående regler ikke finder anvendelse.

Generelt tildeles ledige boliger til medlemmer, optaget på venteliste med længste anciennitet.

Generel fortrinsret
Bolighavende medlemmer i afdelingen går altid foran. I henhold til lov om almene boliger har boligforeningen adgang til at foretage anvisning efter særlige regler, der er aftalt med Kommunen.
 
Ungdomsbolig
Afdelingerne 13, 29, 30, 74, 75, 77 og 80     
Ungdomsboligerne tildeles af StudieBoligSyd – se deres hjemmeside: http://studieboligsyd.dk  

Kommunal anvisning             
Boligforeningen B42 stiller hver 8. ledige bolig i hver afdeling til rådighed for Kommunen til løsning af påtrængende boligsociale opgaver - jvf. lov om almene boliger §59, stk.2

Erhvervsordning
Afdelingerne 10, 11, 18, 21, 28, 30, 34, 37, 41, 42, 44, 46, 73, 74, 75, 77, 78 og 80 
Erhvervsaktive tilflyttere Boligforeningen B42 tilbyder erhvervsaktive tilflyttere til Sønderborg Kommune ledige boliger - iflg. reglerne i Erhvervsordningen. 

Afdelinger med særlig fortrinsret
Afdelingerne 1, 3, 5, 6, 9, 13, 16, 19, 22, 71, 73:
Husstande med et eller flere hjemmeboende børn har fortrinsret til hver anden bolig på 4 rum og derover. Hjemmeboende børn under 18 år.

Afdeling 15:
Fortrinsret for medlemmer mellem 18-65 år. Medlemmer skal være i beskæftigelse eller under uddannelse. Dokumentation for indkomst skal fremvises i form af de sidste 3 måneders lønseddel eller SU-støttemeddelelse.

Derudover har husstande med et eller flere hjemmeboende børn fortrinsret til 2 ud ad af 3 boliger på 4 rum og derover. Hjemmeboende børn under 18 år.

Afdeling 46:
Husstande med et eller flere hjemmeboende børn har fortrinsret til alle rækkehuse på 4 rum eller derover. Hjemmeboende børn under 18 år.

Afdelingerne 24, 32, 33, 36 (70%), 37 (50%), 77 (30%), 79, 80 (50%):
Fortrinsret for medlemmer over 50 år.

Afdeling 12:
Forbeholdt enlige kvinder. Fortrinsret for kvinder over 30 år.

Afdelingerne 24, 36, 38, 43, 80:
Plejeboliger/ældreboliger - visiteres gennem Kommunen.

 

Udlejningsregler – ekstra faciliteter til afdelingens beboere
Nogle af vores afdelinger har ekstra faciliteter, som afdelingens beboere har mulighed for at leje, det kan fx være:

  • Garage, Carport, P-plads
  • Knallert-rum, MC-rum
  • Vaskeplads
  • Cykelskur med el-stik
  • Hobbyskabe
  • Pulterrum, kælderrum, opbevaringsrum, depotrum, ekstra rum, redskabsrum

Under hver afdeling kan du se, hvad du kan leje i din afdeling. Du finder afdelingerne her.

Såfremt den ønskede facilitet er udlejet, kan man komme på en venteliste. Du skrives på venteliste pr. den dato, du henvender dig til Udlejningsafdelingen.

Har du f.eks. en garage i forvejen, men ønsker en anden, har du ikke intern fortrinsret. Alle noteres på ventelisten i den rækkefølge, som de kontakter B42 – uanset om man f.eks. frigiver en anden garage. 

Man modtager kun et tilbud på det, man står på venteliste til. Uanset om man siger ja tak eller nej tak, vil man blive slettet af ventelisten. Ønsker man fortsat at stå på ventelisten, vil man blive noteret på ventelisten med den nye dato.

Vi anbefaler derfor, at man udspecificerer numre til f.eks. den carport man ønsker. Man må gerne stå på venteliste til flere numre på en gang, f.eks. carport nr. 1-5 og carport nr. 9-12.

Ekstra lejefacilitetet kan opsiges med 1 måneds varsel til den 1. i en måned. Ved misbrug eller videreudlejning til 3. part, ophæves lejemålet af den ekstra facilitet omgående.

Der er særlige udlejningsregler for følgende afdelinger:

Afdeling 11 – garager:
I afdeling 11 kan beboerne både fra afdeling 10 og 11 leje garage. Beboerne i afdeling 11 har fortrinsret. 

Afdeling 21 - redskabsrum:
Der er muligt at leje redskabsrum. Der er fortrinsret til afdelingens beboere, der har en 1-værelses bolig.

Afdeling 22 - trailer:
Der er mulighed for at leje en trailer. Henvendelse til formanden.

Afdeling 24 og 28 - carporte:
Beboerne i afdeling 24 har fortrinsret til carport nr. 1-4.
Beboerne i afdeling 28 har fortrinsret til carport nr. 5-10

Afdeling 32 - henstillerplads:
Der er mulighed for at leje en henstillerplads. Henvendelse til formanden.

Afdeling 46 - cykelskur:
Der er mulighed for at leje plads til en eller flere cykler i aflåst cykelskur. Der er pladser både med og uden strøm. 

WHISTLEBLOWERPOLITIK - Boligforeningen B42

1. Indledning
Som almen boligorganisation er vi i B42 ansvarlige for den whistleblowerordning, som du overvejer at foretage indberetning til eller undersøge nærmere. Boligorganisationen ønsker at have en åben kultur, hvor man kan stå frit frem og indberette uregelmæssigheder eller ulovligheder om B42’s aktiviteter, medarbejdere, ledelse, leverandører og lignende, som man har en begrundet mistanke om.

Det er ofte medarbejderne, beboere, folkevalgte og lignende, som er de første, der opdager uregelmæssigheder hos en boligorganisation. Dette bliver normalt rapporteret til den nærmeste overordnede eller den ansvarlige på området, men til tider kan det være vanskeligt at gå via de sædvanlige kanaler.

B42 mener, det er vigtigt, at sådanne forhold kommer frem i lyset, og har derfor etableret en whistleblowerordning. Ordningen indebærer, at medarbejdere, ledelse, beboere og folkevalgte hos B42 kan foretage indberetninger, hvis man har viden eller en begrundet mistanke om overtrædelser af særlige EU-retslige regler, f.eks. regler om udbud, øvrige alvorlige lovovertrædelser og øvrige alvorlige forhold hos B42.

Denne whistleblowerpolitik forklarer, hvordan whistleblowerordningen fungerer, hvilke forhold der kan indberettes, hvordan indberetninger håndteres mv.

2. Hvilke forhold kan indberettes til whistleblowerordningen?
De forhold, der kan indberettes, kan opdeles i tre kategorier.

For det første kan der indberettes alvorlige lovovertrædelser. Dette omfatter fx overtrædelse af lovbestemt tavshedspligt, misbrug af økonomiske midler, tyveri, svig, underslæb, bedrageri og bestikkelse mv. samt alvorlige brud på arbejdssikkerheden.

For det andet kan der indberettes øvrige alvorlige forhold. Dette omfatter fx diskrimination, vold eller chikane af grov eller gentagende karakter (herunder enhver form for seksuel chikane).

For det tredje kan der indberettes overtrædelser af en række danske regler og EU-regler inden for:

  • offentligt udbud 
  • finansielle tjenesteydelser, produkter og markeder
  • forebyggelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme
  • produktsikkerhed og -overensstemmelse
  • transportsikkerhed
  • miljøbeskyttelse
  • strålingsbeskyttelse og nuklear sikkerhed
  • fødevare- og fodersikkerhed, dyresundhed, dyrevelfærd og folkesundhed
  • forbrugerbeskyttelse
  • beskyttelse af privatlivets fred og personoplysninger
  • netværks- og informationssystemers sikkerhed
  • konkurrenceret og statsstøtte.

 

3. Hvad kan man ikke indberette til whistleblowerordningen?
Alle overtrædelser af ovennævnte danske og EU-retslige regler kan indberettes uanset karakteren deraf. I forhold til "øvrige forhold" kan der ikke ske indberetning til whistleblowerordningen, hvis der er tale om mindre alvorlige forhold. Der må kun indberettes forhold, offentligheden har en interesse i at afdække (såsom de eksempler, der er nævnt ovenfor).

Forhold der ikke er alvorlige, såsom utilfredshed med lønforhold, inkompetence, samarbejdsvanskeligheder, fravær, privat brug af kontorartikler, overtrædelse af interne politikker for rygning, indtagelse af alkohol eller andre former for upassende opførsel eller adfærd, kan ikke indberettes til whistleblowerordningen, medmindre de har en særlig grov eller gentagende karakter.

Det samme gælder overtrædelse af mere formelle regler, såsom sagsbehandlingsregler, medmindre overtrædelserne har grov eller gentagende karakter. Forhold omkring din bolig vil normalt også være mindre væsentlige og kan derfor ikke indberettes via whistleblowerordningen.

Sådanne mindre væsentlige forhold skal i stedet indberettes via de sædvanlige kanaler, fx ved direkte kontakt til den ansvarlige person på området, til HR eller din nærmeste overordnede. Hvis mindre væsentlige forhold rapporteres til whistleblowerordningen, vil indberetningen blive slettet fra ordningen, og den interne whistleblowerenhed vil ikke foretage sig videre.

 

4. Hvem kan indberette til whistleblowerordningen?
Whistleblowerordningen kan anvendes af alle medarbejdere, ledelsesmedlemmer, beboere og folkevalgte hos eller med tilknytning til B42.

 

5. Hvem kan blive indberettet til whistleblowerordningen?
Der kan indberettes viden eller begrundet mistanke om overtrædelser og forhold begået af medarbejdere, ledelsesmedlemmer, bestyrelsesmedlemmer og andre personer med tilknytning til B42. Der kan også indberettes handlinger, som ikke kan henføres til en bestemt person, men som fx skyldes en grundlæggende (system)fejl hos B42.

 

6. Hvordan indberetter jeg et forhold?
Indberetning til whistleblowerordningen sker til Kromann Reumert, som administrerer den interne whistleblowerordning på vegne af B42. Indberetning kan ske både mundtligt og skriftligt, på flere forskellige måder:

Det er desuden muligt at indberette forhold til Datatilsynet. Datatilsynet er en offentlig myndighed, der driver en ekstern whistleblowerordning. Det er helt valgfrit, om du vil indberette et forhold til Kromann Reumert eller til Datatilsynet.

Vi skal dog opfordre dig til at anvende de interne indberetningskanaler ovenfor, hvis forholdet vil kunne imødegås effektivt af B42 selv, og du vurderer, at der ikke er risiko for repressalier (dvs. hvor du påføres skade som følge af indberetningen).

Du kan læse mere om Datatilsynets eksterne whistleblowerordning, og hvordan man bruger den via følgende link: www.whistleblower.dk

 

7. Fortrolighed og anonymitet
Kromann Reumert og B42 behandler alle oplysninger modtaget via whistleblowerordningen fortroligt og med diskretion.

Når du indgiver en indberetning, er alle oplysninger, der indgår heri, beskyttet af tavshedspligt. Din identitet vil således blive holdt hemmelig af dem, der behandler indberetningen og følger op på denne. Der kan efter behov indhentes bistand fra andre eksterne betroede rådgivere til behandlingen.

Oplysninger om din identitet og andre oplysninger, ud fra hvilke din identitet direkte eller indirekte kan udledes, vil dog kunne videregives, hvis du giver dit udtrykkelige samtykke til det, eller hvis det er et krav i lovgivningen. De kan også videregives, hvis det sker for at imødegå overtrædelser omfattet af whistleblowerloven, eller hvis det er nødvendigt for, at de personer, du indberetter om, kan forsvare sig i en retssag (men i så fald vil du blive oplyst om dette, inden videregivelsen finder sted, medmindre underretningen vil bringe relaterede undersøgelser eller retssager i fare).

Det er også muligt at indberette anonymt til whistleblowerordningen. Hvis du ønsker at indgive en indberetning fuldstændig anonymt, anbefaler vi, at du undlader at indgive indberetningen via B42’s netværk, IT-udstyr, telefonnumre, e-mailkonti eller øvrige kommunikationskanaler/udstyr, som B42 har kontrol over.

Vi opfordrer dog generelt til, at der ikke indberettes anonymt, da anonyme indberetninger kan være svære at følge op på, hvis der fx er spørgsmål til indberetningen.

 

8. Sådan behandles indberetninger
Whistleblowerordningen leveres og administreres af Kromann Reumert, der vil modtage og registrere de indkomne indberetninger. Du vil senest syv dage efter indberetning modtage en bekræftelse på, at den er modtaget.

Modtageren hos Kromann Reumert vil foretage screening (indledende vurdering) af indberetningen for at kontrollere, om den vedrører et forhold, der kan indberettes (se afsnit 2 og 3 ovenfor).

Er indberetningen omfattet af whistleblowerordningen, jf. punkt 2, videresender Kromann Reumert den til nogle få betroede medarbejdere hos B42, der er særligt udvalgt til at behandle sådanne indberetninger. Indberetningen vil aldrig blive videresendt til de personer, som indberetningen vedrører.

Herefter vil forholdet, som du har indberettet, blive undersøgt nærmere af B42 og eventuelt håndteret. Du vil senest tre måneder efter, at bekræftelse på modtagelse af din indberetning er givet, modtage besked om, hvilke tiltag der eventuelt er gennemført eller vil blive gennemført, samt begrundelsen herfor.

Hvis indberetningen ikke er omfattet af whistleblowerordningen, vil den blive afvist og slettet i whistleblowerplatformen. Den interne whistleblowerenhed vil derefter ikke foretage sig yderligere. Du bør i givet fald overveje, om du skal rette henvendelse til de sædvanlige kanaler hos B42.

 

9. Den, der bliver indberettet til whistleblowerordningen
Hvis du er nævnt i en indberetning (dvs. du er under mistanke for en overtrædelse, eller du har tilknytning til en person under mistanke), vil du som udgangspunkt ikke blive underrettet herom af hensyn til den tavshedspligt, som gælder i forhold til indberetninger.

Underretningen kan desuden undlades, hvis det er nødvendigt for efterforskningen eller af afgørende hensyn til B42’s, whistleblowerens eller andre privates interesser, som overstiger hensynet til, at du modtager underretningen.

Eksempelvis vil du normalt ikke blive underrettet, hvis det ikke kan lade sig gøre, uden at afsløre whistleblowerens identitet direkte eller indirekte. Derudover vil du ikke blive underrettet, hvis det er umuligt.

Til gengæld vil din identitet blive beskyttet som led i sagsbehandlingen – på samme niveau som whistleblowerens identitet (se afsnit 10 nedenfor). Derudover vil du til enhver tid have ret til at forsvare dig, hvis der rejses en sag mod dig, blandt andet ved at vi registrerer alle oplysninger i sagen. Du har desuden ret til at kræve indsigt, sletning eller berigtigelse af oplysninger, der er indsamlet om dig. Der er dog ikke tale om ubetingede rettigheder, men din anmodning vil blive imødekommet, hvis reglerne derom i GDPR og databeskyttelsesloven giver dig ret til det (se afsnit 11 nedenfor).

 

10. Den, der indberetter til whistleblowerordningen
Indberetningen skal ske i god tro. Det betyder, at du skal have en rimelig grund til at antage, at de oplysninger, du indberetter, er korrekte på tidspunktet for indberetningen, og at oplysningerne henhører under whistleblowerordningens anvendelsesområde. Indberetninger indgivet i god tro får ikke konsekvenser for whistlebloweren.

Derimod kan det få konsekvenser (herunder bødestraf), hvis du bevidst indberetter urigtige oplysninger – især hvis det sker for at chikanere eller skade medarbejdere, ledelse, folkevalgte, beboere, tredjeparter eller B42 i øvrigt.

Medarbejdere, som indgiver en indberetning til whistleblowerordningen, er beskyttet mod usaglig afskedigelse i overensstemmelse med de almindelige ansættelsesretlige regler og principper. Derudover er medarbejdere og ledelsesmedlemmer retligt beskyttet mod enhver form for repressalier, så længe indberetningen sker i overensstemmelse med denne whistleblowerpolitik. Medarbejdere og ledelsesmedlemmer har ret til at påberåbe sig en indberetning eller offentliggørelse for at søge afvisning af et sådant eventuelt søgsmål. Desuden vil en indberetning ikke blive betragtet som et brud på en eventuel lovbestemt tavshedspligt (hvis dette er relevant for dig).

Beboere og folkevalgte nyder ikke beskyttelse efter whistleblowerloven, men vil efter omstændighederne være beskyttet efter andre regler.

 

11. Oplysninger om persondata
De dataansvarlige for denne whistleblowerordning er:

Kromann Reumert og Boligorganisationen er selvstændig dataansvarlige for behandling af personoplysninger i whistleblowerordningen.

De personoplysninger, der behandles i forbindelse med whistleblowerordningen, er oftest som følger:

Om personer, der foretager indberetning, behandler vi de identifikations oplysninger og øvrige oplysninger, der afgives i forbindelse med indberetningen eller på et senere tidspunkt i forløbet.

Boligforeningen B42
CVR nr.: 35580514
Holger Drachmanns Gade 1
6400 Sønderborg

Kromann Reumert
CVR nr.: 62606711
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø

Om personer, der er nævnt i indberetninger, behandler vi de oplysninger, der er indeholdt i sådanne indberetninger, herunder typisk identifikations oplysninger og oplysninger om de indberettedes personers involvering i de indberettede aktiviteter.

Oplysningerne behandles med det formål at administrere whistleblowerordningen, som beskrevet i denne whistleblowerpolitik.

Har en boligorganisation 50 eller flere ansatte, og indgives indberetningen af en medarbejder eller et ledelsesmedlem, er retsgrundlaget for behandling af alle kategorier af personoplysninger, inklusiv følsomme personoplysninger, whistleblowerlovens § 22.

Har en boligorganisationen færre end 50 ansatte, og/eller indgives indberetningen af en beboer eller en folkevalgt, er retsgrundlaget for behandling af de almindelige og ikke-følsomme personoplysninger artikel 6, stk. 1, litra f i databeskyttelsesforordningen ("GDPR"), eftersom behandlingen er nødvendig for, at vi kan forfølge vores legitime interesse i at afdække og forfølge lovovertrædelser, der har forbindelse til boligorganisationen, eller, efter omstændighederne, GDPR artikel 6, stk. 1, litra c. I forhold til behandlingen af oplysninger om strafbare forhold er retsgrundlaget databeskyttelseslovens § 8, stk. 3. Som udgangspunkt vil der ikke blive behandlet følsomme personoplysninger, hvis indberetningen angår en boligorganisation med færre end 50 ansatte, og/eller indberetningen indgives af en beboer eller en folkevalgt. Efter omstændighederne vil følsomme personoplysninger dog kunne behandles efter GDPR artikel 9, stk. 2, litra f.

Personoplysningerne kan blive videregivet til retshåndhævende myndigheder og andre relevante parter, som skal bistå os med undersøgelse og opfølgning på indberettede overtrædelser omfattet af whistleblowerordningen, jf. punkt 2 ovenfor. Derudover overlades oplysningerne til Kromann Reumert og Kromann Reumerts underleverandør i forhold til selve driften af den it-tekniske whistleblowerplatform.

Vi sletter som udgangspunkt indberetninger senest 18 måneder efter, vi har færdigbehandlet dem. Vi kan dog opbevare oplysningerne i længere tid, hvis det er nødvendigt for at overholde lovgivningen, eller for at et retskrav kan fastlægges, forsvares eller gøres gældende.

Hvis indberetningen afvises (se punkt 3 ovenfor), slettes den efter 7 dage. Som registreret har du ifølge GDPR nogle rettigheder:

a. Du har ret til at anmode om indsigt, berigtigelse eller sletning af dine personoplysninger

b. Du har også ret til at modsætte dig behandlingen af dine personoplysninger og få behandlingen af dine personoplysninger begrænset

Der kan være betingelser for eller begrænsninger af disse rettigheder, så vi kan i visse tilfælde afvise at efterkomme din anmodning. Du har dog altid ret til at indgive en klage til en tilsynsmyndighed (Datatilsynet).

Du kan gøre brug af dine rettigheder ved at kontakte Kromann Reumert (se lige nedenfor).

 

12. Spørgsmål

Alle spørgsmål vedrørende whistleblowerordningen kan rettes skriftligt til Kromann Reumert på internwhistleblowerordning@kromannreumert.com.

 

Hvis du oplever problemer med en af dine naboer, vil vi altid opfordre til, at du først forsøger at tale med din nabo og på den måde finde en fælles løsning på problemet. Ofte vil din nabo slet ikke være klar over, at dennes adfærd kan virke generende for andre.

Når du forsøger at tale med din nabo, så er det en god ide at holde en god og venlig tone og tage udgangspunkt i, hvad adfærden betyder for dig og dine følelser. På den måde kommer du ikke til at virke anklagende, og det er ofte en stor fordel. 

Hvis det ikke lykkedes jer at finde en løsning, og din nabos adfærd stadig er meget generende for dig, så kan du sende en klage til os. En klage skal være skriftlig og personlig. Vi kan ikke behandle anonyme klager eller mundtlige klager.

Vi gør opmærksom på, at en klage tit får problemerne og sagen til at eskalere.

Klagen skal som udgangspunkt være underskrevet af mindst tre personer, der er generet af adfærden. Vi vurderer i forhold til hver enkelt sag, om du kan være anonym overfor den, du klager over.

Når vi har modtaget din klage, vil vi gennemgå denne:

  • Vi vurderer, om der skal sendes en advarsel - eller indkaldes til møde.
  • Hvis advarsel/møde ikke løser problemet, kan der blive tale om en ny partshøring eller en ny advarsel, hvor det gøres klart, at yderligere overtrædelse vil medføre, at sagen bliver indbragt for beboerklagenævnet.
  • Er problemet stadig ikke løst, vil sagen blive indgivet til Beboerklagenævnet eller Boligretten med det formål at ophæve lejemålet for den beboer, der er klaget over. 

Særligt om klager over husdyr
Ved klager om ulovligt husdyrhold sender vi en skrivelse til husdyrejeren, der skal en erklæring om, at det ulovlige husdyr vil være bortskaffet inden en bestemt dato (ofte efter 2-4 uger). Hvis erklæringen ikke bliver underskrevet, vil sagen blive indbragt for Beboerklagenævnet. 

 

Hvis problemet ikke bliver løst efter henvendelser fra os, vil sagen blive indbragt for Beboerklagenævnet eller Boligretten. Det er ikke muligt, at være anonym, når sagen skal behandles af enten Beboerklagenævnet eller Boligretten. Sådanne sager kan være meget langvarige og kan være en stor belastning for alle involverede.

 

Hent klageskemaet ved at klikke her

Få indflydelse på din bolig og din hverdag

Hvad betyder det at bo i en almen boligforening?

B42 er en almen boligforening, og det betyder, at du og dine naboer har stor indflydelse på, hvordan det skal være at bo i netop jeres afdeling.

Mød vores afdelinger

Din afdeling har stor betydning for din hverdag

Få en kort præsentation af hver af B42's i alt 45 - meget forskellige - afdelinger.

Har du spørgsmål?

Kontakt B42

Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte vores administration.